Petunjuk dalam Perjuangan

Gengaman Para Daie...


"Saudaraku...
Dulu semalam dan hari ini, Kau melihat generasi demi generasi
menghancurkan kehidupan mereka dengan mengingkari
ALLAH

Lalu kau tunduk kesedihan dan kebuntuan...
Kau benar-benar kebingungan dan bertanya :

Apa yang yang harus ku lakukan
untuk menebus kelelahanumat ini??

Jawabku bukankah kau adalah da'i dan mujahid???

Katamu lagi
:Tapi langkahku terlalu lambat...

Jawabku kau lambat kerana Kau sendiri sibuk
dengan urusan duniamu...Mengejar
impianmu dan lupa akan hari kebangkitan....

Pada hari itu amalmu terbentang ,tubuhmu terbuka....
Apakah di sana ada bekalmu...

"Pada akhir zaman ,orang-orang yang memegang tali perjuangan
itu bagaikan menggenggam bara api,
andai terus digenggam hancur luluh
jiwanya. Namun andai dilepaskan hancurlah dunia.

Jangan takut untuk berjuang kerana
orang-orang yang berjuang ini memang
dirintangi ujian.

Sesungguhnya ALLAH sentiasa bersama orang
yang sabar...

Kita hidup untuk perjuangan
dan mati untuk kehidupan...syurga impian....."
-imam nawawi-

Sunday, 22 May 2011

-::Hijab Cinta::-

-::Tinta Diari Pertama::-

“ku Hijabkan cinta buat sementara waktu demi mencari erti cinta yang hakk.......”wallahu a’lam….



Alhamdulillah…..syukur pada ilahi kerna masih diberikan waktu untuk merasai nikmat kehidupan di dunia ini..selawat dan salam pada jujungan nabi muhammad SAW yang ku sematkan rasa cinta menjadi umat kepada hamba agung...tidak lupa juga pada para sahabat, tabi' tabi'in dan orang2 soleh dalam memperjuangkan islam sekalian…

Kali ini bermulalah perjalanan insan kerdil cuba untuk meluahkan bayangan melalui tinta. Kematangan yang ku rasai hari demi hari membuatkan perjuangan yang perlu dikecapi memandu aku untuk menulis. Perjuangan menempuh hidup sebagai pejuang Allah ini yang akan ku adaptasi melalui pengembaraan yang ku coretkan dalam diari ini.

Diari ini sekadar pekongsian untuk diri memuhasabah kembali khilafan yang berlaku antara seorang hamba dengan tuhannya. Semoga menjadi pengubat ketika berduka dan mendapatkan ketenangan dalam menuju cinta-nya. Agar perjuangan yang ingin dikecapi tidak lari dari matlamat yang ingin dituju. Semoga  beroleh sedikit manfaat Atas usaha ini.

Hari ini, tanggal 22hb Mei 2011 bersamaan (20 jamidilakhir 1423H)…memperlihatkan aku kekuasaan Agung Allah SWT dengan memberikan sedikit ketenangan dan kelapangan kepada hati kecil yang baru berusia tidak sampai 20 tahun berada didalam tubuh seorang insan ini terdetik untuk memulakan penulisan sebagai salah satu senjata dalam membantu perjuangan dalam kehidupanya. Walau sedikit namun sudah cukup memadai bagi membuktikan cinta teragung lebih didambakan oleh pejuang-pejuang islam…

Hampir seminggu lepas digelumangi dosa dan pahala… berkisarkan kisah cinta makhluk yang menjadi lumrah kehidupan remaja seusianya yang tidak akan terlepas dari pujuk rayu syaitan yang menguasai hati ini. Hati yang kekadang lemah menjadi punca tertewasnya di dalam perjuangan. Perasaan cinta makhluk mengusai nafsu yang membuak-buak menampakan kinayah asrar(kerahsiaan yang tidak jelas) yang cuba disembunyikan. ….astaghfirullahal a’zim………..ku ungkapkan sebanyak mungkin memohon petunjuk atas apa yang ku lakukan .

Setelah itu…..

Ketentuan ilahi mendorong untuk kembali kepada jalan yang diredhoi… kutemui sebuah novel cinta islamic karya fatimah syarha …ku selidiki dan ku memerhati helaian demi helaian ku temui cinta teragung yang didambakan oleh setiap pejuang…. Cinta hakiki….Cinta abadi ku sematkan sepenuhnya pada yang Maha Agung …setelah tamatnya novel itu pada petang tadi….ku rasakan semangat baru untuk terus berjuang di bawah payungan Allah SWT yang amatlah luas ini… Alhamdulillah..cinta seorang wanita berjaya di hijabkan buat sementara waktu dalam meneruskan cita-cita perjuangan di bumi ini.




Saat itu…..Bermulalah episod ketenangan yang membuka ilhamku untuk ku cuba adaptasikan perjuangan mencari cinta ilahi menerusi tinta yang akan ku cuba kongsikan agar perjuangan diserikan dengan Dakwah dan Tarbiyah untuk membawa bersama-sama kebahagiaan untuk teman-teman dan sahabat-sahabat seperjuangan……

Teman….
Andai hati kau berasa lemah mengahadapi dugaan cinta makhluk ini….
Kembalikan lah hati itu pada cinta teragung…..
Insyaallah ….
Allah akan lebih mencintai
Kepada mereka yang mencintai Allah….


Penulisan pertama ini akan ku sematkan dalam kenangan ini…..penulisan diari bermula dari sini……Subahanallah…..Alhamdulillah….Allahu akbar…..semoga diberi kekuatan dan petunjuk untuk istiqamah dalam mencoretkan tinta menerusi keyboard yang sering dipetik-petik waktu lapang ini…..semoga perjalanan ini membawa 1001 makna kedalam diri ini insyaaallah…..aminn (^^,)”




No comments:

Post a Comment

Pesanan Buat Diri:



Jangan berdukacita...
sekiranya kita tidak sengaja telah berbuat dosa dan maksiat.
Cepatlah bertaubat!
Mintalah keampunanNya!
Perbaikilah kesalahan itu kerana..
Rahmat Allah dan kasih sayang Allah tidak terhingga luasnya.
Pintu taubatNya sentiasa terbuka dan ampunanNya sentiasa melimpah...

Jangan susah hati kerana ia hanya akan menjadikan:
-Saraf cepat letih.
-Jiwa mudah goyang.
-Hati menjadi lemah.
-Fikiran tidak keruan.

Jangan berduka cita...
Jangan berputus harap pada rahmat Allah.